LANDSTEDT´S HOJSIDA

Harley Davidson - The best way to take a ride



The Early "HARLEY-DAVIDSON"


MOTORCYCLES


The History of the Harley-Davidson


Harley-Davidson Motorcycle föddes i Milwaukee Wisconsin 1903.

På den tiden byggde Bill Harley och Arthur Walter Davidson en-cylindrig motorcykel för sina egna bruk. Motorcykeln var väl byggd och de beslutade sälja den.

De fortsatte att bygga motorcyklar och 1908 hade de byggt 154.

Vid denna tid började William Davidson på företaget och det dröjde inte länge förrän de hade 20 anställda och en ny fabrik.

År 1909 tyckte Bill Harley att de behövde en ny motor. Han tog på sig projektet att bygga en V Twin motor. Det visade sig vara en 1000 kubikcentimeter, 45 graders V twin motor som producerar 7 hästkrafter. Denna 45 graders V twin blev en av de mest kända symbolerna för Harley-Davidson. Logotypen kom 1910 och är fortfarande med idag.


F Head-motorn introducerades 1911 och var den huvudsakliga kraftverket fram till 1929 då det ersattes med platt huvudmotorn.

De började också exportera vid denna tidpunkt.

Från 1914 till 1920-talet var det mycket framsteg, till exempel tillägg av en sidovagn, tre hastigheter glidande-växlad transmission, och förändringen i styling, som såg mer ut som motorcyklar i dag.

År 1928 kom den första dubbla CAM motor och bromsar hjul fanns tillgängliga. Detta gjorde det möjligt motorcykeln för att nå hastigheter på mer än 133 km/h (85 mph).

Under 1930-talet slog Harley-Davidson flera hastighetsrekord.

1932 var då den trehjuliga Service-Car infördes vilket skulle bli en gemensam polis och ett kommersiellt fordon.


Two 1914 Harley Davidson Model Ten C, Single Cylinder

År 1936 lanserades Knucklehead och Panhead följde 1947.

Denna maskin gjorde Harley-Davidson till amerikanernas val av motorcykel.

Under andra världskriget tog Harley en aktiv roll. All civil produktion avbröts och alla ansträngningar koncentrerades på krigsproduktion.

När kriget var över år 1945 påbörjades civil produktion igen.

1949 kom Hydra-Glide med hydrauliska framgafflar.

1950-talet var inte en bra tid på Harley-Davidson då den brittiska marknaden med sin Triumph och motorcyklar som BSA hade 40% av marknaden. Dessa var mindre, lättare och i vissa fall snabbare motorcyklar.

Detta problem möttes med införandet av Sportster 1957.


1924 Harley-Davidson JD Motorcycle

Den engelska dominansen stannade på scenen tills de japanska cyklarna kom ut på marknaden i början av 60-talet.

De var små motorer men snygga och gjorde en hel del för att få motorcykeln uppmärksammad av allmänheten.

Men de stannade inte med små, vackra japanare.

Företag som Honda, Kawasaki och Suzuki lärde riktigt snabbt och gjorde några riktiga snabba motorcyklar.

Harley nästan försvann under den här tiden, men det slogs tillbaka.

1969 slog Harley Davidson samman med American Machine och Foundry Company.


1925 Harley-Davidson with Sidecar

Sammanslagningen gav dem behövande kontanter, men de producerade några dåligt byggda cyklar och Harley & American Machine och Foundry Company förstörde mycket av företagets anseende.

Harley-Davidson överlever dock och 1971 då föddes ldquoen, Cruiser. Det var en sportig cykel med ram och drivlinan i FL-serien.

Denna motorcykel var en stor framgång och aktiverade Harley-Davidson att flytta till ett 400.000 kvadratmeter fabrik i York, Pennsylvania.

Under 1970-talet vinner Harley Davidson många tävlingslopp inklusive fyra år i rad att vinna AMA Grand National Championships i Dirt Track Racing.

Jag lämnar historien om Harley-Davidson på denna punkt med att säga att från och med nu har aldring Harley-Davidson sett bakåt!


1928 Harley-Davidson J


1929 Harley-Davidson

1929 Harley Davidson Police Bikers


1932 Harley-Davidson VL Flathead 80 cu in Police Special


1934 Harley Davidson


1934 Harley-Davidson VLD


1934 Harley-Davidson VLD


1936 Harley-Davidson EL


1937 Harley-Davidson Knuckle Head

meeerrr... kommer..........